Közösségi média – a számok bűvöletében

A különböző közösségi oldalakkal kapcsolatosan úgy tűnik, egyre többször csupán arra koncentrálunk, melyik szolgáltatást hányan használják, és a felhasználók száma milyen ütemben változik. Mivel a százalékok, számadatok folyamatosan változnak, ez állandó témát szolgáltat az elemzőknek.

Ennek megfelelően a Bloomberg piackutató vállalat közzétett egy felmérést, amelyben beszámol arról, hány internetező felnőtt használja a Facebook-ot, Twitter-t, illetve a Google+ alkalmazást az Egyesült Államokban. A hangsúly természetesen az utolsó szolgáltatáson volt, hiszen a Google+ az elmúlt hónap leginkább felkapott témája. A felhasználók számának gyors növekedését meglepetten nyugtázta a tanulmány, holott bárki, aki egy kis időt is tölt internetezéssel, az előző hetekben biztosan találkozott (nem is egyszer) a Google+ nevével. Érdekes volt azt is látni, hogy a Facebook (nyilván nem szándékosan) az egyik legnagyobb reklámot biztosította új vetélytársának. A felhasználók ugyanis egymás után adtak hírt új Google+ profiljukról a Facbook felületén, ezzel gerjesztve a már így is hatalmas hírverést.

Ez is hozzájárult ahhoz a hirtelen növekedéshez, amiről a kutatás beszámol. Ez alapján az amerikai internetező felnőttek 13 százaléka regisztrált a Google+ oldalán, míg a Facebook továbbra is a felnőtt lakosság 71 százalékát vonzza az Egyesült Államokban. A tanulmány arra következtet, hogy a Facebook az elkövetkezendő egy évben felhasználóinak 2 százalékát el fogja veszíteni, míg a Google+ regisztráltjainak aránya 22 százalékra növekszik majd. Először is kimondottan spekulatívnak tartom az ilyen hosszútávú előrejelzéseket, főként a közösségi média gyorsütemű világában. A különböző szolgáltatások hirtelen jelennek meg és tesznek szert nagy számú követőre, de éppen ilyen gyorsan a süllyesztőbe is kerülhetnek. Másrészt pedig nem gondolom, hogy a tény, miszerint a Google+ növekedése sokkal gyorsabb, mint a Facebook és Myspace felhasználóinak gyarapodása az első időszakban, bizonyíték a nagyobb népszerűségre. A Google+ előtt ott volt egy minta, ismert alkalmazások egész tárháza. Mennyivel könyebb azt mondani, hogy “A Google+ olyasmi, mint a Facebook, csak jobb megoldásokkal”, mint elmagyarázni, mi is az a Facebook olyan felhasználóknak, akik addig még nem ismertek hasonló online szolgáltatást.

Ahogy korábban már említettem, mindig jobb óvatosan nyilatkozni az éppen aktuális “nagy dobásról” a közösségi média területén. A gyors ütemű növekedés és felhajtás később elülhet a szolgáltatás bemutatása és első időszak után. A számok csak azt mutatják, mennyien használják az oldalakat, és nem azt, hogy mindezt hogyan teszik. Ez az, ami a legtöbb felmérésből hiányzik. Nem sokat számít, ha valaki regisztrál egy közösségi oldalon, és utána soha többet nem használja az alkalmazást. Ami azt illeti, ez a jelenség már most kimutatható a Google+ esetében: a profillal rendelkezők 31 százaléka még nem tett közre semmilyen tartalmat és nem látogatja oldalát. Az ilyen adatokon kívül mély elemzésre van szükség, hogy megtudjuk, mit csinálnak a felhasználók a közösségi oldalakon, mi jellemzi tevékenységüket, milyen tartalmat osztanak meg, milyen gyakran, illetve hogyan kapcsolódnak be a közösségi diskurzusba. Az ilyen típusú kérdések megválaszolása nyilván sokkal bonyolultabb, de mindenképpen informatívabb lehet a folyamatosan változó számadatoknál.

(Forrás: Bloomberg.com)

Következő bejegyzés
Hozzászólás

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt szereti: