Érdekes látni, hogy az online média vezető cégei hogyan állítják fel az oldalaikon megjelenő gyógyszeripari tartalomra vonatkozó szabályokat. Vannak cégek, amelyek saját kárukon tanulnak, mások már a kezdetektől fogva óvatosak a kérdéses hirdetéseket illetően.
A Google például hatalmas veszteség árán tapasztalta meg, hogy a szigorú szabályozás elengedhetetlen, ha receptre kapható gyógyszerkészítmények reklámozásáról van szó. Amerikai oldalakon megjelenő AdWords szolgáltatásában ugyanis kanadai gyógyszerek illegális hirdetései szerepeltek. Ezt a Google csak 500 millió dolláros peren kívüli megegyezéssel tudta eltussolni. A jelek arra utalnak, hogy a cég fel volt készülve egy ilyen jellegű jogi problémára, hiszen az összeg direkt ilyen típusú ügy megoldására lett félretéve. Ettől függetlenül a Google-t ért kár igen súlyos: az 500 millió dollár közelít az említett gyógyszerhirdetésekből befolyt profit és a kanadai gyógyszertári eladások összegéhez.
A Facebook láthatóan igyekszik megelőzni a hasonló hibákat. Néhány nappal ezelőtt frissítette a cég a már korábban is igen szigorú Hirdetési Szabályzatát. Az irányelvek külön kitérnek a gyógyszeripari és étrendkiegészítő termékekre. Az egyértelmű, pontosan megfogalmazott elvárások nagyban megkönnyíthetik a Facebook hirdetések létrehozását, szerkesztését. Íme, a Facebook Hirdetési Szabályzat gyógyszeriparra vonatkozó része:
A hirdetések nem reklámozhatnak receptre kapható gyógyszereket. Az online gyógyszertárak promóciója szintén tiltott, kivéve, ha azok külön engedéllyel rendelkeznek. Ebben az esetben a Facebook speciális jóváhagyására van szükség a reklám megosztása előtt.
A diétás termékek és étrendkiegészítők hirdetése általában engedélyezett, amíg azok nem tartalmaznak szteroidokat, testtömegnövelő hormont, melatonint, (…) vagy bármilyen adalékanyagot, amely veszélyes, illetve kérdéses hatású a Facebook meglátása szerint.
A Google AdWords szolgáltatásának előfizetői nem határozhatják meg pontosan, mely hirdetések jelennek meg oldalán. A Facebook oldalakon szintén számos reklám tűnik fel az adott oldal témája, közönségének jellege alapján. Mégis biztonságosabbnak érzem a Facebook megközelítését, hiszen a cég egyértelmű szabályokkal korlátozza a törvénysértő vagy durva reklám tartalmakat, előírásai pedig minden hirdetőre egyformán vonatkoznak.
Egy Facebook hirdetés létrehozása nem bonyolult művelet, de tartalmazza az ellenőrzés és jóváhagyás elengedhetetlen lépését. Hasonló megszorításokkal talán a Google büntetése is elkerülhető lett volna.
Google AdWords vagy Facebook Hirdetés – Ön melyiket részesíti előnyben?