Közösségi média – egészségügyi kutatások új forrása

Egy 2009-es kutatás során Marcel Salathé, a Pennsylvania Állami Egyetem asszisztens professzora és kutató kollégái többet szerettek volna megtudni a lakosság H1N1 oltással kapcsolatos véleményéről. Felmérésükhöz a Twitter-t hívták segítségül. A kutatók mitegy 300,000 Twitter bejegyzést vizsgáltak meg, amelyek valamilyen formában megemlítették a H1N1-et, és ezek alapján elemezték, milyen arányban kapnak védőoltást a lakosok az influenza ellen.

Eredményeik összhangban voltak a Betegség Ellenőrzés és Megelőzés Központjának hagyományos, telefonos lekérdezéssel szerzett adataival. Ez a tény alátámasztja, miszerint a közösségi média hiteles eszköze lehet az egészségügyi kutatásoknak.

Marcel Salathé tanulmánya egy új trendre hívja fel a figyelmet: a kutatók és egészségügyi szakemberek egyre gyakrabban fordulnak a közösségi oldalakhoz, hogy az általános, sokakat érintő orvosi, illetve egészségügyi kérdésekről tájékozódjanak és ezekre megfelelő megoldásokat találjanak.

A Science folyóiratban szeptember 30-án megjelent egyik tanulmány például tweetek alapján mutatta ki az emberek közérzetének általános ingadozását. Egy októberben publikált online felmérés pedig Facebook üzenetek alapján világított rá egyetemista hallgatók alkohol problémájára.

Számos egészségügyi szakember szerint a közösségi oldalak valós idejű, hatalmas tömegekre kiterjedő információt tesznek elérhetővé a kutatások során. A közösségi alkalmazások emellett segítik az orvosokat a páciensek számára fontos egészségügyi üzenetek egyszerű és gyors közvetítésében.

Természetesen nem szabad megfeledkezni a közösségi kutatásokban rejlő buktatókról sem. Így például a felmérésekben résztvevő felhasználók demográfiai adatai sokszor hiányosak, illetve az internet felhasználók közössége nem reprezentatív mintája egy-egy populációnak. Az eredményeket ennek megfelelően kell kezelni.

A szakemberek azonban egyetértenek abban, hogy a közösségi média bevonásának az egészségügyi kutatások és tájékoztatás eszközeként sokkal nagyobb az előnye, mint a hátránya.

Salathé erről így nyilatkozott: “A közösségi média segít abban, hogy megismerjük az emberek véleményét, gondolatait egy-egy egészségügyi problémával kapcsolatban, sőt, ezt helyhez is tudjuk kötni. Megtudhatjuk, hol van szükség hatékonyabb kommunikációs eszközökre, illetve hogy hol terjednek megtévesztő, helytelen információk. Ezekhez az adatokhoz korábban nem férhettünk hozzá.”

(Forrás: American Medical News)

Reklámok
Előző bejegyzés
Hozzászólás

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: