Mára a betegek korlátlanul juhatnak hozzá a legfrissebb egészségügyi információkhoz, alkalmazások hosszú sora teszi egyszerűbbé a kezelésekkel kapcsolatos döntéshozatalt, a kórházakról, orvosokról és biztosításokról végtelen számú weboldal közvetít hiteles adatokat. A személyes elektronikus kórlapok pedig az összes egészségügyi adatunkat hordozhatóvá, könnyen elérhetővé teszik. Legalábbis ezt állítják az egészségügy szakértői. De mi a helyzet valójában? Íme az öt legelterjetebb mítosz korunk tájékozott, egészségügyi kérdésekben magabiztos betegéről.
1. Minden beteg tájékozott és aktív alakítója saját egészségének
Az egészségre való törekvés és a tájékozottság között szoros összefüggés figyelhető meg. Azok a páciensek informálódnak elsősorban, akiknek fontos saját egészségük, és ezért tenni is hajlandóak. Azok a páciensek, akik kevésbé fektetnek hangsúlyt egészséges, aktív tevékenységekre, nem hiszik, hogy saját maguk nagy mértékben befolyásolhatják egészségüket.
2. A legtöbb beteg saját maga dönt úgy, hogy informált páciens lesz
Vajon miért keresnek a betegek önállóan egészséggel kapcsolatos információkat? Mert önmaguk így akarják, vagy erre kényszerülnek? Az orvosok egyre több feladatot és felelősséget hárítanak betegeikre, elvárva a betegek aktív részvételét és tájékozottságát.
3. Az egészségügyi információ keresése egyenlő a tájékozottsággal, egészséges életmóddal
A felnőttek majdnem 80 százaléka fordul az internethez egészségügyi kérdéseivel. A köztudatban él az az elképzelés, miszerint az információ keresése az informáltsággal azonos. Az egészséggel kapcsolatos adatok, részlet-információk azonban nem elegendőek, hogy egy beteg megváltoztassa szokásait és egy egészségesebb életmódot válasszon.
4. A tájékozott betegek sokat kérdeznek orvosuktól
Az orvosi látogatások rövidsége, illetve az orvosközpontú kommunikáció még a legaktívabb és magabiztosabb beteget is hallgatásra késztetheti. Így a legfontosabb kérdéseket sokszor még az újtípusú betegek sem teszik fel a szakembereknek.
5. A tájékozottabb betegek legtöbbször nem értenek egyet orvosukkal
A páciensek és orvosaik között általános jelenség a nézeteltérés, legyen szó akár a vizsgálatok szükségességéről, diagnózisról, kezelési lehetőségekről, a döntéshez szükséges információ mennyiségéről. Ezek az ellentétek nem csupán a betegek tájékozottságától függnek.
(Forrás: Mind The Gap)