Közösségi média

Egészségügyi információ és a közösségi oldalak

Egy amerikai egészségügyi kutatócsoport 22 ezer főt érintő felmérése alapján a megkérdezettek 16 százaléka használ közösségi oldalakat egészségügyi információforrásként. A közösségi portálok közül 94 százalékkal a Facebook bizonyult a legnépszerűbbnek, míg a Youtube 32 százalékkal a második, a Twitter pedig 18 százalékkal a harmadik helyen áll a közösségi oldalak rangsorában.

Dr. Jeremy Greene, a Harvard Orvosi Egyetem munkatársának tanulmánya a cukorbetegséggel kapcsolatos Facebook oldalakról azt bizonyítja, hogy habár az oldalak lehetőséget adnak a személyes tapasztalat, illetve kérdések, válaszok megosztására, a promóciós tevékenység és az adathalászat is általános, emellett a megosztott információ ellenőrzése nem lehetséges.

A közösségi oldalak növekvő szerepét tekintve fontos, hogy az orvosok, egészségügyi dolgozók és gyógyszeripar marketing szakemberei megbízható közösségi források felé irányítsák a pácienseket, illetve figyelmeztessenek a pontatlan információk veszélyeire.

(Forrás: World of DTC Marketing)


Facebook komment – nincs helye az egészségügyi blogokon?

Március 10-én Dr. Kevin Pho, a KevinMD.com blog szerkesztője a következő kérdést tette fel több, mint 31 000 követőjének a Twitteren:

kevinmd Kevin Pho, M.D. Fontolóra vettem, hogy áttérek a Facebook kommentekre az oldalamon, ezzel rábírva az olvasókat, hogy a saját nevük alatt szóljanak hozzá a bejegyzésekhez. Ki, mit gondol?”

Amikor egészségügyi témával kapcsolatos hozzászólásokról beszélünk, túl sok azt várni az olvasóktól, hogy fényképükkel és Facebook adatlapjukkal együtt vállalják véleményüket? Segít ez a lépés kiszűrni a felesleges hozzászólásokat? Minden bizonnyal. Előfordulhat, hogy a betegek inkább nem osztják meg gondolataikat, hiszen azok túlságosan személyesek? Talán.

Általánosságban hasznos megoldás a Facebook alapú hozzászólások bevezetése a blogokon. Az emberek kétszer is meggondolják, hogy vállalják-e véleményüket, ha az a nevükkel és fényképükkel jelenik meg. Kevésbé valószínű, hogy elkezdenek becsmérelni egy szerkesztőt, politikust, hírességet, vagy sértő megjegyzéseket tesznek közzé egy bejegyzéssel kapcsolatosan. Így a hozzászólások moderálása mindenképpen egyszerűbbé válik, a kommentek pedig tartalmasabbak lesznek. Emellett előnyt jelent az is, hogy az emberek többsége ma már hozzászokott a Facebook használatához, és ez a módszer megkíméli őket az újabb, hosszadalmas regisztrálástól.

Azonban szükséges-e, hogy egy egészségről szóló blogon továbbra is lehessen név nélkül kommentelni? A Facebook kommentek bevezetése megakadályozná-e a betegeket, hogy részt vegyenek a beszélgetésekben és megosszák tapasztalataikat betegségükről, illetve a különböző kezelésekről? Amíg ezekre a kérdésekre ‘talán’ a válasz, a Facebook hozzászólásokra való átváltás egészségügyi témájú oldalakon mindenképpen kockázatos.

A fentebb említett okokból a Facebook kommentek nagyon egyszerűvé teszik a hozzászólás megosztását a felhasználó számára. Másrészről viszont már így is nehéz feladatnak bizonyul a betegek bevonása az online kommunikáció folyamába. Talán túl sok azt várni tőlük, hogy egészségügyi problémáikról fényképes hozzászólásokban nyilatkozzanak. Még a TechCrunch nevű, új számítógépes technológiákról szóló blogon is hatalmas mértékben lecsökkent a hozzászólások száma a Facebook kommentek bevezetése után. Felmerült a kérdés, vajon a hozzászólás új módja nem tartja-e vissza az olvasókat a hozzászólástól, és így nem fosztja-e meg a szerkesztőket az értékes visszajelzésektől. Ha mindez problémát és kétséget okozott egy számítástechnikai blogon, mivel számíthatnánk jobb eredményre az igen személyes, egészségügyi hozzászólások esetében.

Közösségi média – kommunikáció nélkül

Sok helyen olvashattunk már arról, hogy a vállalatok illetve egészségügyi intézmények nem használják ki a lehetőséget, hogy a közösségi média segítségével interaktív módon szólítsák meg közönségüket. A legújabb kutatási adatok szerint ez nem csupán az egészségügyi cégekre és szervezetekre igaz: a betegek ugyanúgy kétkedve közelítenek a közösségi média eszközeihez, és nem használják őket az orvosukkal való kommunikációra.

Ez az eredmény meglepő lehet, hiszen egyre inkább jellemző, hogy a betegek a közösségi oldalakon keresnek betegségekkel, kezelésekkel kapcsolatos információkat. Mégis, amikor szakemberekkel való párbeszédre kerülne sor, abban csak egészen kis százalékuk vesz részt. A Capstrat által végzett amerikai, kérdőíves kutatás adatai alapján az emberek kényelmes megoldásnak találják az adatlapok internetes kitöltését és a számlák online felületen való befizetését. Mégis, a válaszolók 85 százaléka nyilatkozott úgy, hogy nem használná a közösségi oldalakat az orvosával való kommunikációra.

“Úgy tűnik, a betegek az online megoldásokat szívesebben használják orvosi leleteik, adataik számontartására, illetve adminisztratív ügyek intézésére. Amikor azonban az orvosaikkal való kapcsolattartásról van szó, inkább a hagyományos kommunikációs formákat részesítik előnyben.”

Vajon melyik fél fogja megtenni az első lépést és eredeti céljának megfelelően kommunikációra használni a közösségi oldalakat?

(Forrás: HealthcareITNews)


Reklámok
Hozzászólás

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: